Laatste reisverslag NZ en Cook Eilanden - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu Laatste reisverslag NZ en Cook Eilanden - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu

Laatste reisverslag NZ en Cook Eilanden

Door: marleenenwouter

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Wouter

29 Februari 2012 | Cook Eilanden, Avarua

Beste volgers,

Onze reis zit er bijna op, dus hierbij ons laatste reisverslag en een aantal nieuwe foto’s van het paradijs waar wij de afgelopen weken hebben vertoefd.

Waar waren we gebleven…..

De eerstvolgende stop vanaf Queenstown was Mount Cook. Dit is de hoogste berg van Nieuw Zeeland (iets van 3750 meter)! Naast Mount Cook staat Mount Tasman, genaamd na de Nederlandse ontdekkingsreiziger Abel Tasman. Het was niet de eerste keer dat wij Mount Cook konden zien, de achterkant van deze berg is namelijk Franz Josef glacier, waar we een tijdje geleden waren. We hebben bij mount Cook een wandeling door de vallei gemaakt waar de rivier stroomt waarin het water van de Hooker gletsjer stroomt. Uiteindelijk kwamen we uit bij het gletsjer meer. Daar lagen super grote ijsblokken in die waren afgebrokkeld van de gletsjer. Best indrukwekkend dus! De gletsjers hebben als bijwerking dat ze door de druk van het ijs langs de gesteentes van de bergen schuren en daardoor mineralen meenemen die in het water komen. Hierdoor lijkt het water in de gletsjer rivier helemaal grijs. Als je dan wat verder van de gletsjer bij de meren komt waar het water wat meer tot rust komt heeft het water een azuurblauwe kleur, vooral als de zon erop schijnt. Dat was bijvoorbeeld ook in Lake Tekapo, onze volgende stop na Mount Cook. Door de droogte van de omgeving, maar de helderblauwe kleur van het water was het weer een uniek plaatje voor ons. Bij Lake Tekapo hebben we nog een berg beklommen voor een 360 graden uitzicht, erg mooi! Ook in de nacht is het mooi in Lake Tekapo; doordat het er zo donker is en er zo weinig uitstoot is van licht kun je daar het melkweg stelsel heel goed zien.

Vanaf Lake Tekapo zijn we doorgereden naar Christchurch. Vanaf hier hebben we de TranzAlpine Train gepakt richting Greymouth. De TranzAlpine Train stond hoog op ons lijstje met activiteiten die we wilden doen in NZ, we hadden dus hoge verwachtingen. Tijdens de heenreis was het een beetje bewolkt dus was nog niet helemaal super. Halverwege de treinreis zijn wij uitgestapt om in Arthurs Pass te overnachten. Daar hebben we onze laatste bergwandeling gemaakt. Naja.. wandeling… het was meer bergbeklimmen! Het was drie uur lang steil omhoog klimmen. De helft van de tijd liepen we in de wolken. Hierdoor werd het lasting om in te schatten hoe ver we nog moesten, dus we dachten al 80x dat we er waren maar moesten ons toch weer opnieuw opladen om verder te gaan. Pfff… maakte het wel vermoeiend;). Toen we uiteindelijk helemaal op het topje waren konden we alleen maar de hoogste pieken zien. Misschien maar goed dat we niet helemaal naar beneden konden kijken, want de ‘edge’ waar we op liepen was behoorlijk smal en er waren veel afgronden naar beneden. Ook al was het uitzicht niet super, we vonden het wel weer de moeite waard en een overwinning;)!
De dag erna zijn we weer op de TranzAlpine Train gestapt om verder te reizen richting Greymouth en weer terug naar Christchurch. Deze dag hebben we tussen de senioren genoten van het uitzicht vanaf het wagonnetje waarin je buiten kon staan en dus goed zicht had op de omgeving. De natuur was wederom super mooi! Maar dat is natuulijk ook waar NZ om bekend staat;).

Vanaf Christchurch zijn we weer met de bus richting Auckland gegaan. Deze weg hadden we al afgelegd dus we hebben niet veel nieuwe dingen gezien en gedaan tijdens de laatste dagen in NZ.

Na 14 weken van de ene bestemming naar de ander te hebben gereisd, konden we wel een ‘vakantie’ gebruiken. Daarom zijn we op 7 februari naar de Cook Eilanden gevlogen. Daarmee lieten we de hostels achter ons en gingen we genieten van een beetje luxe aan het einde van onze reis! Doordat we al veel foto’s en filmpjes op internet hadden bekeken, hadden we hoge verwachtingen van de Cook Eilanden. We kwamen s’nachts aan op het hoofdeiland, Rarotonga, en konden dus nog niet echt een eerste indruk van het eiland krijgen, behalve dat het tropisch warm was. Toen we de volgende ochtend wakker werden en na 10 meter lopen op het strand stonden, was het duidelijk. Het was echt een paradijs en het was nog mooier dan we verwacht hadden! Echt onwerkelijk!
Maar er kwam nog meer!

Na zeven dagen genieten op Rarotonga, zijn we naar onze laatste bestemming gevlogen, Aitutaki. Het bleek dat we echt het allermooiste paradijs voor het laatste hadden bewaard! Door de lagoon waar het eiland zich in bevindt, is het water er zo ongelofelijk helder. We konden alle visjes zo zien zwemmen en het koraal bekijken zonder snorkelmasker. En als we dan in het water stonden en naar de kant keken en daar het hagelwitte strand en alle palmbomen zagen dan waren we iedere keer weer verbaasd. Het mooie was dat we er niet aan konden wennen. Telkens als we het water ingingen keken we elkaar aan en moesten we weer lachen. Wat belachelijk mooi was het!

Op Aitutaki hebben we een lagoon cruise gedaan om op de beste spots te kunnen snorkelen. Ook dat heeft ons weer verrast! Doordat het water er zo helder was, hadden we super goed zicht op al het koraal en de talrijke gekleurde visjes. Die dag zijn we ook naar Honeymoon Island geweest. Dit is een heel klein eilandje, met een wit strand eromheen dat gepaard gaat met witte zandbanken en ondiep water waardoor het nog extra mooi werd. We konden echt niets mooiers wensen!

Gedurende de drie weken op de Cook Eilanden hebben we ervaren dat de lokale bevolking echt oprecht vrolijk en behulpzaam is. Verder is iedereen relaxt en maakt niemand zich ergens druk om. Ze streven niet naar perfectie en naar meer en beter. Zo zijn de Cook Eilanden niet erg commercieel opgezet, waardoor wij ervaren hebben dat het nog heel ‘puur’ is. Voor ons was dit dus de ideale omgeving om ook lekker te ontspannen en in de relaxmodus te raken! Met een lekker boekje, muziekje, duikje, kokosnootje en drankje zijn wij daar de dagen gemakkelijk doorgekomen. Heerlijk!

We zijn tijdens deze vakantie ook veel leuke en ‘bijzondere’ mensen tegen gekomen. De eerste dag op Aitutaki kwamen we bijvoorbeeld in aanraking met ‘The Legend’, die ons wat historie van het eiland bij wou brengen maar niet echt verder kwam dan ‘Where you guys from?” omdat hij te dronken was om te praten. Daarnaast waren er veel lieve vrouwtjes die ons bijna het huwelijksbootje ingetrokken hebben. Een relatie van anderhalf jaar was zeker genoeg om te trouwen! Maar we hebben ze verzekerd, mocht het er ooit van komen dan gaan we terug naar Aitutaki!

Door de relaxte houding van de islanders verklaarden ze ons echt voor gek dat wij een kayak tocht van 25 kilometer hadden gemaakt naar One Foot Island, het meest gefotografeerde eiland. Het was ook echt een zware tocht maar we werden wederom beloond met het mooiste uitzicht en de meest unieke plekjes van Aitutaki. Achteraf konden we er om lachen en waren we blij dat we geen dure cruise hadden genomen!

Terugkijkend waren de Cook Eilanden voor ons echt de ultieme afsluiter van een geweldige reis. We hebben enorm genoten van de paradijselijke omgeving en zijn oprecht gelukkig dat we deze reis konden maken! Maar we zijn nu ook klaar om naar huis te gaan, want het begint weer te kriebelen om lekker met familie en vrienden af te spreken, te genieten van een vertrouwde omgeving en in ons eigen bedje te slapen.

Wij vliegen vandaag weer naar Nederland (wat 30 uur in beslag gaat nemen… pfff). Op de site staan nog een aantal nieuw foto’s om jullie een indruk te geven van jullie volgende vakantiebestemming;). Want als je dat ziet dan ben je verkocht:P!

Tot snel allemaal!

Liefs Wouter & Marleen

• 29 Februari 2012 - 08:14

Jantien:

Marleen, je weet toch nog wel dat wij hier thuis ook een hele mooie roodbleeksloot hebben.. Met van die schattige kikkervisjes;) elke keer als ik het zie kijk ik floor weer aan en moet ik lachen om hoe bizar mooi het hier is! Haha, wat een jaloersmakend verhaal weer (van jullie dan). Kom maar snel thuis, dan kunnen we samen van de kikkervisjes genieten;)
    Goede reis! Liefs xx

• 29 Februari 2012 - 09:44

Marieke En Annette:

OMG!!! Wat een plek. Kijk ernaar uit om jullie morgen weer te zien! Goede reis. X

• 01 Maart 2012 - 12:16

José Van Der Lugt.:

Prachtige foto's, wat een vakantie,maar vooral welkom thuis!!!!!