Whitsundays and Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu Whitsundays and Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu

Whitsundays and Fraser Island

Door: marleenenwouter

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Wouter

20 December 2011 | Australië, Hervey Bay

Hallo allemaal!

Hier weer een reisverslag van ons!
Afgelopen week zijn we in de Whitsunday en Hervey Bay region geweest. Na lang overwegen hadden we er voor gekozen om een exclusieve zeil/duik tocht te boeken van drie dagen en twee nachten. Deze vertrok vanaf Airlee Beach en bracht ons naar de Whitsunday Islands, de Great Barrier Reef en de Outer Reef. Deze zeilboot had maar een kleine groep mensen aan boord dus een persoonlijke sfeer en genoeg persoonlijke begeleiding voor het snorkelen en duiken. Maandagochtend 12 december werden we om 8 uur verwacht… uiteraard waren we een kwartier te laat;). Eenmaal vertrokken werden we allebei hartstikke zeeziek, maar na het innemen van een paar pilletjes herstelden we gelukkig snel weer en konden we genieten van het zeilen. De zeilboot ging behoorlijk schuin! Na drie uur zeilen kwamen we bij het adembenemende White Heaven Beach, wat een paradijs! De mooiste witte stranden en echt helderblauw water, dat hadden we nog nooit zo gezien! De rest van de dag tussen de andere eilanden door gezeild op weg naar onze overnachtingsplaats, in een kleine baai van een van de eilanden. Die dag hebben we ook de duik en snorkel instructie gehad. De volgende ochtend al om 6 uur op voor het ontbijt. Toen bleek dat iedereen een hele slechte/warme nacht hadden gehad. Maar aangezien wij in de ‘saloon’ tussen het personeel moesten slapen, en daar een ventilator stond, hadden wij wel geluk en een goede nachtrust gehad. Na het ontbijt gingen we gelijk het water in om te snorkelen. We werden door kapitein Dave gedropt bij het koraal. Eenmaal onder water wisten we niet wat we zagen! Het was zo helder water dat we heel ver konden kijken, het koraal had alle kleuren van de regenboog en we zwommen tussen de gekst gekleurde v isjes! Zo’n onderwaterwereld was weer echt een totaal nieuwe ervaring, echt super gaaf! Na een uurtje snorkelen hebben we een introductieduik gehad. We waren best zenuwachtig of het ademen wel goed zou gaan onder water, maar achteraf bleek dat nergens voor nodig te zijn. We waren ontspannen en hadden geen probleem met ademen ofzo. Het waren 20 geweldige minuten;)! Die middag zijn we naar de Outer Reef van de Great Barrier Reef gegaan (het grootste koraalrif van de wereld; honderden kilometers lang) om daar nog meer te snorkelen. Daar was het water nog helderder zodat we nog verder konden kijken onder water. Het duiken was daardoor niet meer van groot belang, dus hebben we het bij snorkelen gelaten. Tijdens het snorkelen hebben we o.a. reuze schildpadden, haaien, manta ray’s (supergrote platte vis van wel 2 bij 3m), grote en kleine tropische vissen in alle kleuren; kortom helemaal geweldig om mee te maken! Door de goede weersomstandigheden bleven we die nacht in een lagoon van de Outer Reef. Waar je ook keek, nergens was wat anders te ontdekken dan oceaan! Wederom een erg unieke ervaring! De laatse dag van de zeiltrip hebben we eerst nog op een andere plek gesnorkeld. Daarna moesten we zes uur lang zeilen om weer terug te komen bij Airlee Beach.

De volgende dag zijn we naar Eungella National Park gegaan. Weer een totaal andere ervaring wat dat is namelijk een subtropisch regenwoud. We hebben daar weer veel gewandeld en lekker genoten van de koelte van het regenwoud. Ook nog even een duik genomen in de pool van de waterval die daar was. Vanuit hier zijn we doorgereden naar Hervey Bay, van waaruit we een dagtrip naar Fraser Island hebben gemaakt.

Deze trip hebben we op 19 december gemaakt, de dag dat Wouter 26 jaar is geworden! Al met al een rare verjaardag en ervaring. Want waar Wouter vorig jaar nog zijn verjaardag vierde in de sneeuw, vieren we het nu dus in het warme Australie. Zonder familie of vrienden, maar gelukkig wel met z’n tweeen! Maar we voelden ons zeker niet alleen want precies 00.00 uur Australische tijd belden Henk en Dinie om Wouter te feliciteren. Aangezien wij al lagen te slapen waren de ouders van Wouter Marleen dus nog voor met feliciteren. Haha... denk je dat je Wouter helemaal voor jezelf hebt aan de andere kant van de wereld, is zijn moeder me nog voor;)! Even later belden Marieke en Annette ook. Erg leuk dat ze zo vroeg contact zochten. Ook de smsjes met felicitaties van vrienden en familie stroomden binnen: erg leuk! Zo voelden we ons toch niet zo alleen.

Nu door naar Fraser Island. Fraser Island is een zandeiland van 130 kilometer lang. Je mag er alleen maar met 4x4 auto’s op omdat het alleen maar zandwegen heeft. De snelweg is bijvoorbeeld het zandstrand. Haha... echt grappig dat je daar met 80 km/uur overheen raast! Wij hadden ervoor gekozen om met een 4x4 bus te gaan die een dagtour aanbood langs alle hot spots op het eiland. Nadat we met de ferry op het eiland aangekomen waren, konden we de bus in en begon het geschud en gebeuk in de bus. De chauffeur was niet bang; het leek wel of hij lood in zijn rechterschoen had:P. De eerste stop was bij Eli Creek; een van de riviertjes op het eiland die eindigt in de zee. Dit proces, zo vertelde onze gids, duurt gemiddeld honderd jaar. Dat houdt in dat regenwater in de ‘spons’ van het zandeiland zakt en langzaam weer aan het oppervlak en dus in de rivier/zee komt waar het weer verdampt en het proces zich weer opnieuw herhaalt. Dit water blijkt ook een van de meest zuiverste wateren van de wereld te zijn. Dit was te merken ook toen we erdoor heen liepen, het was echt zo helder! Daarna zijn we doorgereden naar de Maheno ShipWreck. Dat is een scheepswrak dat op het strand van Fraser Island ligt na dat het 67 geleden ten onder is gegaan door een storm. Daarna nog naar de Pinnacles coloured sands (zandtorens) geweest. Het lijkt net door wind uitgeslepen rotsen maar dit keer van zand omdat Fraser Island alleen maar uit zand bestaat. Na de lunch zijn we naar ‘Central Station’ geweest waar we een wandeling door het tropisch regenwoud hebben gemaakt. Daar kregen we verhalen te horen van unieke flora en fauna van het eiland. De laatse stop was lake McKenzie, wat het hoogtepunt van de dag zou zijn. Het was inderdaad een super helder en blauw meer met een mooi wit zandstrand, maar de zon liet het helaas afweten. We zijn wel het water in geweest en onze haren daarin gewassen zonder shampoo (omdat het water zo puur en daardoor blijkbaar reinigend is), maar het leek meer op een nieuwjaarsduik dan op een afkoelende duik zoals we die in gedachten hadden;). Ook zijn we daar in aanraking gekomen met onze eerste dingo (wilde hond) ervaring. We waren gewaarschuwd dat we geen eten mee mochten nemen naar lake McKenzie. Oeps... vergeten om de appels in de bus te laten. En ja hoor, daar verscheen al een snuffelende dingo. Hij had gelijk door dat er bij ons wat te halen viel en stak zijn kop in onze rugzak en haalde er een lekkere sappige appel uit. Haha.. wist niet dat honden zo gek op appels waren;). Maar slim als hij was, hij had natuurlijk allang geroken dat er nog een appel in zat, dus na 10 minuten kwam hij terug om de rugzak nog een keer te doorzoeken. Maar goed, leek allemaal heel grappig hoe die dingo te werk ging, het schijnt wel erg gevaarlijk te zijn om die beesten te voeren. Dus maar goed dat wij er zonder kleerscheuren vanaf kwamen:P!

Bij terugkomst zijn we langs de drive-through slijterij gereden: misschien een kans voor de ondernemers onder onze volgers, echt ideaal om niet een hamburgen maar alcoholische versnaperingen te halen vanuit de auto:P! Daar hebben we een lekker flesje wijn en een sixpack Grolsch gehaald om Wouters verjaardag goed te kunnen vieren! Daarna de openbare bbq gebruikt om te genieten van Wouters meest favoriete Australische recept, de bbq worstjes (oftewel: australische frikandellen) haha! We hebben er dus een gezellige avond van gemaakt!

We gaan vanaf nu de kustroute rijden met alle mooie surfplaatsjes. We vieren kerst in Brisbane en zullen voor Oud&Nieuw in omgeving Sydney zijn om met oudjaar in het park van het Opera House een plaatsje te bemachtigen zodat we het beste uitzicht hebben op de 1 uur durende vuurwerkshow. Dus genoeg leuke dingen in het vooruitzicht!

Bij deze willen we iedereen een hele fijne kerst wensen. Maak er een mooi feest van en geniet van de gezelligheid met vrienden en familie!

Ons volgende verhaal zal niet lang op zich laten wachten. De foto’s van deze keer staan weer onder het eerste reisverhaal.

Groetjes Marleen en Wouter

• 20 December 2011 - 07:29

Jantien:

Wat een super leuk verhaal weer! Gelukkig hebben jullie het overleeft met de wilde hond.. Maar jullie zijn natuurlijk al wel een appeletende hond gewend! Jammer dat jullie niet hier zijn met kerst. Zal jullie missen! Vooral op het moment dat er gekookt moet worden:) geniet maar van de rust, want volgend jaar huren we jullie weer in als privé koks!
    Liefs xx

• 20 December 2011 - 07:45

Lukas :

Pff klinkt als het paradijs! Vooral als je net achter bureau plaatsneemt met een bak koffie, na een uur in de file te hebben gestaan; dan wordt je erg jaloers! Enjoy

• 20 December 2011 - 11:43

Hanneke:

Wow! Wat een geweldig verhaal weer. Echt leuk om te lezen wat jullie allemaal weer hebben meegemaakt. Jullie ook alvast veel plezier met kerstmis! Inderdaad heel jammer dat onze chefkoks er niet zijn dit jaar. Maar als jullie nog tips hebben voor het kerstdiner.. Australische worstjes ofzo..
    Geniet nog van jullie vakantie!
    xx van je zus

• 20 December 2011 - 18:34

Roelien:

Heey Marleen en Wouter!
    Gaaf wat jullie allemaal doen en zien! Ik had even deze site opgezocht om te zien waar jullie nu zijn, misschien komen we elkaar nog wel tegen! Ik vertrek vrijdag naar Sydney en zal de Oostkust andersom gaan doen :)
    Veel plezier nog!

• 21 December 2011 - 08:39

Lennart:

Klinkt weer goed Wally en Marleen! :D Die foto's zijn ook echt heel vet! En die dingo, dat was echt een ervaring voor mij geweest ;) haha. Heel veel plezier de komende weken met kerst en oud en nieuw en geniet ervan!
    Xx

• 22 December 2011 - 08:47

Debbie:

weer een ontzettend mooi verhaal, zo relaxt allemaal! Hele mooie foto's!! Volgende x geen wilde hondjes meer voeren hoor!!

enne.. Wouter nog gefeliciteerd met je verjaardag! :)

xx Debbie

• 28 December 2011 - 01:16

Pim:

Hey wallie.. Verhaal is me talng $$heb maar 30 min free wifi....:) maar zal vast wel chill zijn daar!
    Morgen komen wij ook aan in sydney.. Miss tot dan!! Gr.. Nobbyenpim.waarbenjij.nu

• 30 December 2011 - 21:18

José Van Der Lugt:

Hallo Marleen en Wouter,
    Wat een prachtig verhaal, en schitterende foto"s.Echt genieten.We willen jullie een hele fijne jaarwisseling wensen,maar dat zal wel lukken,en alle goeds toewensen voor 2012. groeten van fam, van der Lugt.

• 01 Januari 2012 - 15:40

Annemarie En Jan:

en inmiddels is het 1 januari....Gelukkig nieuwjaar samen!!!

• 20 Januari 2012 - 13:14

Anouk:

Hee Wouter en Marleen,

Heb net jullie verhalen gelezen, super zeg! Ontzettend veel plezier nog en geniet ervan daar aan de andere kant van de wereld!

Groetjes,
    Anouk

• 20 Januari 2012 - 13:20

Anouk:

O, en natuurlijk ook de groetjes van Maarten en de kids!