Na lang wachten nu eindelijk een reisverslag! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu Na lang wachten nu eindelijk een reisverslag! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu

Na lang wachten nu eindelijk een reisverslag!

Door: marleenenwouter

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Wouter

22 November 2011 | Australië, Alice Springs

Beste volgers!

Hier eindelijk een reisverslag vanuit Australie! We hebben helaas beperkt internet en de laptop is ermee opgehouden, dus we hebben weinig mogelijkheden om jullie allemaal op de hoogte te houden!

Maar goed, hier onze eerste ervaringen in Australie.

Allereerst willen wij ook nog even iedereen bedanken voor de gezelligheid op ons afscheidsfeestje! Het was echt supergeslaagd!

Na een vlucht en totale reistijd van een kleine 40 uur zijn we op 3 november in Sydney aangekomen. Het is nu dan echt begonnen, onze reis! Op het vliegveld een busje gepakt naar het hostel. Gelijk kennisgemaakt met het toch wel lastige Australische accent, die de chauffeur sprak. Hij gooide ons dood met verhalen over Nederlandse invloeden in Australie. We zijn behoorlijk belangrijk hier;). Na het inchecken in het hostel zijn we gelijk de stad in gelopen. En alsof we de stad op ons duimpje kennen hadden we gelijk een supermooi deel van de stad uitgekozen. We zijn door de botanic gardens, langs de baai naar het Opera House gelopen. Echt indrukwekkend om te ervaren dat wat je altijd op een plaatje hebt gezien, nu real life kunt aanschouwen! De volgende dag maar gelijk naar het strand, naar Bondi beach; het surfersparadise van Sydney! Het was lekker weer en gezellig druk. En zoals gewoonlijk gelijk kennis gemaakt met de zon; marleen is dus behoorlijk verbrand;). Daarom de volgende dag naar Paddy's market geweest om een hoed te kopen. Die dag zijn we door de mooiste delen van de stad gelopen en naar de andere kant van de stad via de Harbour bridge. Echt een lekker dagje kennis maken met de stad en de mensen die lekker aan het eind van de dag de terrasjes opzoeken. Echt gezellige en ongedwongen sfeer in Sydney! Maar na dat gezien te hebben, willen we dat natuurlijk zelf ook! Dus heeft Wouter zichzelf getrakteerd op een sixpack Heineken:P. De dag erna zijn we naar een ander deel van Sydney gegaan, met de ferry naar Manly Beach. Daar fietsten gehuurd maar dat was niet zo'n succes, dus toch maar op het strand gaan liggen. Maar goed, dat was al evenmin een succes omdat het opeens donker werd en het ging onweren. Terug naar het vaste land dus! Toen voor het eerst contact gehad met het thuisfront, Hanneke belde! Echt leuk!

Maandag 7 november hebben we de trein gepakt om naar Apollo te gaan om de camper op te halen. Na lang wachten en meerdere keren 'just 5 minutes', 'only 2 seconds guys' konden we na drie en een half uur wachten toch veilig wegrijden. Na ja, veilig... we moesten voor het eerst links rijden en we kunnen jullie verklappen dat het de eerste paar kilometers in de stad geen pretje is. Maar we hebben het schadevrij overleeft;)! Gelijk doorgereden naar shopping centre om inkopen te doen. Want bij een camper hoort natuurlijk zelf koken, zelf wassen, zelf afwassen... pfff... waar zijn we aan begonnen! Haha... het is eigenlijk wel ideaal met een camper. Fijn dat we alles zelf kunnen plannen en van niemand afhankelijk zijn. De camper is ook beter dan verwacht dus we zijn er heel blij mee!

Die avond naar ons eerste natuurpark gereden; de Blue Mountains. Gelijk naar een aantal uitzichtpunten gelopen en toen wisten we meteen dat we goed zaten hier in Australie. Echt supermooi en mysterieus uitzicht tijdens de avond. Die avond voor het eerst overnacht op de parkeerplaats. Best spannend omdat we nog niet zo goed wisten of dat allemaal zomaar kan in Australie, maar het ging goed gelukkig! De volgende dag vroeg opgestaan om de National Pass in het park te lopen. Wat een gave route! We zijn drie en een half uur lang door het park gelopen, halverwege een klif. We kwamen veel watervallen tegen, mooie uitzichtpunten, weinig mensen, en uitdagende wandelpaden. Kortom, een memorabele belevenis!

Woensdags zijn we verder gereden naar Jenolovan Caves en hebben we daar ook weer overnacht op de parkeerplaats. We waren allebei nog nooit in grotten geweest en dit lag mooi op de weg en lagen wereldwijd hoog aangeschreven. Dus een must do voor ons! We zijn de volgende dag in de Orient Cave geweest onder begeleiding van een gids en samen met een paar demente bejaarden die andere dingen in de grotten zagen die niemand zag (oude man: 'Do you see that Elephant'.... euh... 'not really'). Wel leuk om zoveel verschillende mensen tegen te komen;). Maar de grotten waren erg indrukwekkend en geslaagd. Zoals te zien is op de foto's.

Toen doorgereden naar Snowy Mountains. Dit was een tocht van 7 uur door de binnenlanden, erg mooie landschappen! Van de Snowy Mountains was niet echt sprake, het waren meer de Rainy Mountains;). En dan ook nog vragen om 16 dollar parkeergeld in het park, daar trappen wij dus niet in;)! We hebben dus een loop(sluip)route gezocht die buiten het park begint, maar in het park eindigt. Haha! Die hebben we helemaal gelopen, onderweg nog een kangaroo gezien en redelijk mooi landschap. Eenmaal in het park aangekomen waren we kapot, dus toen maar gelijk teruggelopen via dezelfde weg. Nog niet veel van het park gezien dus:P!

Die avond voor het eerst op een camping gezeten en een kabel gehaald om eindelijk eens muziek af te spelen in de camper. Was toch wel een beetje saai zoveel rijden zonder je favoriete muziek. Na een dag rijden kwamen we aan in Melbourne. Aangezien de meegenomen omgebouwde tomtom het toch niet deed, was het wel even lastig om een plekje te zoeken in de stad. Net voor de tol weg eraf gegaan en de trein gepakt naar de city centre. Daar was het supermooi weer en hebben we weer lekker door de stad gelopen en veel gezien. Ook nog een Nederlandse immigrant gesproken die bij een theater werkte. Hij zei dat van de half miljoen Nederlandse immigranten 90% met een australische man/vrouw trouwt. Terwijl Italianen/grieken/turken etc. alleen maar met landgenoten trouwen. Best opvallend dus! Maar het kwam door de lage taalbarriere en omdat wij nederlanders snel integreren. Best knap van ons! Toen onverwacht nog contact gelegd met Justin. Justin is een jongen uit Melbourne die Wouter in New York heeft leren kennen tijdens zijn vorige lange reis. We zijn daar s'avonds geweest en lekker biertje gedronken en de bbq aangestoken. Erg lekker en gezellig. Grappig dat je iemand na 2.5 jaar thuis kan opzoeken aan de andere kant van de wereld. Ook fijn dat we daar mochten overnachten, internetten en douchen;)! De volgende dag in Melbourne naar Victoria Market geweest. Een grote markt met allemaal kraampjes en kleine winkeltjes met verse producten en ingredienten. Daarna nog even een cricket wedstrijd gezien in het Melbourne Cricket Garden. Stadion was leuk, maar de sport niet echt. Ook nog Melbourne Park (tennis) gezien, maar was gesloten omdat Kings of Leon ging optreden. Al met al was het een leuk dagje! S'avonds de camper geparkeerd in de achtertuin van het tweede huis van Justin, in het startplaatsje van de Great Ocean Road (ten zuidwesten van Melbourne). Het kon dus niet op met de gastvrijheid! Als hij ooit nog naar Nederland komt dan kunnen we onze borst nat maken.

De volgende dag begonnen aan de Great Ocean Road. Dit is een geweldige kustroute met veel kleine strandjes en de weg pal naast de oceaan. Leuk om te rijden en achter elke bocht zag het er weer anders uit en wilden we weer stoppen om foto's te maken. Daarna doorgereden door het binnenland (met beetje regen) op weg naar de Twelve Apostles. Toen we daar aankwamen gebeurde er iets wonderbaarlijks:P... de lucht klaarde op en de zon kwam er plotseling doorheen. Dus het aanzicht van de eerste apostelen die we zagen was des te mooier! Was echt indrukwekkend om de woeste zee tekeer zien te gaan tegen de Twelve Apostles! Mooie ervaring. Toen naar de camping gegaan om de eerste was te draaien en weer foto's te uploaden. Beide dingen zijn mislukt. De laptop was vochtig geworden en deed helemaal niks meer. Flink balen dus. En de was was juist nog steeds vochtig en stinkerig, ondanks dat het in de droger was geweest. Baggerspul! Toen ons maar weer laten opvrolijken door naar de rest van de apostelen en natuurverschijnselen te rijden die we nog niet hadden gezien. Het was weer stralend weer en de plaatjes waren nog mooier dan we hadden verwacht. Daar uiteraard ook weer verbrand door het lekkere zonnetje;).

S'avonds doorgereden naar Mount Gambier. Hier zijn krater formaties te aanschouwen waarin azuurblauw water is te zien: Blue Lake. Erg indrukwekkend en anders dan anders. Vervolgens een lange rit gemaakt naar Strathalbyn, een schotse nederzetting onder Adelaide. Daar hebben we de camper geparkeerd op een gratis dronkenmanscamping langs de kant van de weg. Daar staan alle mensen die wijntours hebben gedaan in die wijnstreek en niet verder mochten rijden. Helaas waren wij te laat voor de wijntours, maar we hebben dus wel ideaal gebruik gemaakt van de andere faciliteiten;).

Volgende dag in Adelaide geweest en daar weer een beetje door de stad gelopen. We zijn weer naar Victoria Market geweest aan de Grote Street, haha. Verder was het erg heet en hadden we weinig zin om de stad verder te verkennen. Beetje boodschappen gedaan en nog even naar een dressuurwedstrijd geweest. Ze kunnen hier niet tippen aan de Nederlandse dressuursport;). Omdat we geen tomtom hadden zijn we daarna zwaar verdwaald in Adelaide. Ouderwets met de kompas op de Iphone van Wouter de noordelijke richting aangehouden. Eerst baalden we ervan, maar later bleek dat we een mooie route hadden uitgekozen. Weer een wijnstreek richting Clare Valley dus veel heuvels en groen om ons heen. Via een overnachting in Clare Valley doorgereden naar Coober Pedy. Ook dit was weer een mooie route met veel agrarische activiteiten. Nou ja, veel activiteiten... de enige activiteit die we hebben gezien was het verbouwen van granen. Niet normaal hoeveel hectares graan we daar hebben gezien. Gewoon 200 kilometer alleen maar heuvels en valleien met graan! Is nog eens wat anders dan die kleine boertjes in Nederland;)!

Na tien en een half uur in de auto hebben gezeten bereikten we Coober Pedy; een dorp dat bekend staat om zijn opal mijnen. Maar ook vooral omdat men daar onder de grond leeft. En dat is niet verwonderlijk want het was ruim 40 graden. Dus geen weer voor een paar blanken:P! Nog even in een ondergrondse kerk en museum geweest, best grappig om te zien dat het ook op die manier kan. Op de weg naar Coober Pedy trouwens echt veel dode kangaroes en koeien gezien. We hebben meer dode dan levende gezien. Dat is trouwens overal hier in Australie; veel kangaroes worden s'nachts aangereden. Dus wij blijven maar lekker overdag rijden. S'avonds voor het eerst in een zwembad kunnen afkoelen. Daar heeft Wouter ook nog even Australisch voetbal gekeken: de Melbourne Hearts van Van het Schip met enkele afdankertjes van het Nederlandse eredivisie voetbal (Rutger Worm; ex-NEK).

Toen van Coober Pedy doorgereden naar Ayers Rock (Uluru) en Kata Tjuta. Onderweg voor het eerst een groep stieren tegengekomen op de weg en een levende kangaroo die midden op de weg bleef zitten. Hoe dichter we bij Ayers Rock kwamen hoe slechter het weer werd helaas. Je gelooft je ogen niet, maar we zijn midden in de outback waar het superdroog en warm hoort te zijn en het nooit regent, maar uitgerekend deze week, wanneer wij hier zijn, is het bar en boos. Het regent, waait en is het is koud. En dat in de 'Red Centre'.

Oeps, we hebben nog maar een paar minuten hier in het internetcafe. Hopelijk konden jullie het volhouden om alles te lezen en blijven jullie ons volgen. Ons volgende reisverhaal zal minder lang op zich laten wachten. Foto's uploaden wordt nog even lastig aangezien we geen laptop meer hebben.

Wij gaan verder met genieten van de tot nu toe al fantastische reis! Nog 15 weken te gaan! Haha.. yeah!!

Jullie horen van ons!

Groetjes Marleen en Wouter

• 22 November 2011 - 08:28

Jantien:

Joehoe, ik ben de eerste! Wat een eer. Heb ik jullie net gesmst om te vragen naar een teken van leven en dan krijg je zo'n lang reisverslag! Haha, jullie luisteren zelfs op afstand nog goed:)

Maar super leuk allemaal! Jullie hebben echt al veel gezien in die korte tijd.. Ben benieuwd naar alle foto's. Dat wat ik heb gezien ziet er goed uit! En Marleen, voorzichtig met de zon.. Of hebben ze daar geen zonnebrand?!

Geniet ervan! Tot snel (nog maar 15 weekjes)
    Liefs Jantien en een knipoog van Floortje

• 22 November 2011 - 08:46

Marieke:

Hey Wouter en Marleen,

Had Mariek gevraagd of ze me wilde aanmelden want jullie verhalen wil ik natuurlijk volgen. Alsof ik er zelf weer ben.... Het huisje gaat helaas niet door, wij al verhuisd naar Borne en ondertussen is de Emmastraat al bewoond door de zoon van de huisbaas. Maar jullie hebben de komende maanden jullie eigen huis. Echt super gaaf! Heel veel plezier en geniet van alles wat je daar gaat meemaken. Jullie gaan wel snel trouwens maar tot nu toe alle hoogtepunten al gezien. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Echt leuk om alle te lezen.

groetjes Marieke

• 22 November 2011 - 10:50

Lennart:

Wally en Marleen!

Had ik al duidelijk laten merken jaloers te zijn, gaan jullie ook nog even zo'n verhaal erop zetten, lekker is dat! haha maar echt leuk om te lezen! Keep us posted en enjoy! :)

ps Wal, ik heb me aan je tip gehouden en rekening gehouden met het voetbal afgelopen zaterdagavond ;) het heeft niet mogen baten, 4 tegengoals! wel 4-4 :)

• 28 November 2011 - 08:26

Debbie:

Haaiiiii!!!

Wauw... echt gaaf man!! super super super!! Ik zie bovenaan de site staan dat het rond 25 graden is, heerrrrlijk!! Hier is het gewoon ijsssskoud, we moeten 's ochtends vaak krabben!! .. nou ja, Dwain dan! :) Ik heb verlof!! gne gne!
    Maar leuk geschreven, wat zien en doen jullie toch veel!! Echt super!
    Gauw weer een volgend verhaaltje erop zetten he?!? :) Want we willen natuurlijk wel op de hoogte blijven!

Geniet ervan, in jullie campertje! ;)

Liefsxx Debbie

• 30 November 2011 - 11:30

Rosalie:

Hey Marleen en Wouter,

Fijn om een berichtje van jullie te lezen! Het ziet er super uit! Hier begint het ook weer te kriebelen als je dit ziet!

Geniet ervan!!

Liefs Rosalie

• 10 Februari 2012 - 17:39

Tom Schotman:

Hallo Marleen en Wouter,

Leuk verhaal, jullie hebben ook mooie foto's geplaatst. Wat een prachtige natuur daar in Australie. En beide wezen bungee jumpen! VET!

Jullie vermaken je prima, volgens mij. Heel veel plezier nog met reizen.

groeten vanuit een ijskoud Nederland.