Laatste weken Australie en eerste weken NZ - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu Laatste weken Australie en eerste weken NZ - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu

Laatste weken Australie en eerste weken NZ

Door: marleenenwouter

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Wouter

28 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Oeps…dat is wel beetje lang geleden maar tijdens zo’n reis als deze, waar we van de ene belevenis naar de andere gaan, komt een verhaal typen even niet op de eerste (of tweede of derde…) plek;). Excuses! (succes met lezen; het is een beetje lang geworden;))

Dus waar waren we gebleven!?! Na Fraser Island zijn we doorgereden naar de Sunshine Coast. Vanaf hier tot aan Sydney zijn vooral heel veel mooie strandjes te vinden waar wij meerdere malen even lekker van zijn gaan genieten. Ff een kleine strandwandeling of een duik in de koude oceaan is natuurlijk nooit verkeerd en draagt erg bij aan het vakantiegevoel! Super dus! Naast alle strandbezoeken zijn we ook een aantal keren landinwaarts gegaan. Mooie autoroutes, gave wandelingen door valleien, regenwoud, langs watervallen, look-outs, grappige dorpjes en bergen! Kortom echt een gaaf gebied waar strand en natuur samenkomen! Voor de reizigers onder onze volgers; het was weer zo’n gebied dat je tegen jezelf zegt dat je hier wel wilt wonen;)

De dag van kerstavond hebben we Brisbane bezocht. Dit is de derde grootste stad van Australië. Vanwege het gematigde klimaat is het een van de meest geliefde steden! Wij hebben er lekker rondgelopen om de stad te verkennen. Vooral veel winkels en leuke restaurantjes! Kortom, Brisbane is een leuke stad en heeft een positieve indruk op ons achtergelaten! Deze dag ook de kerstinkopen gedaan voor de kerstdiners;)

Eerste kerstdag zijn we naar Bribie Island gegaan en hebben we de camper aan het strand gezet met super gaaf uitzicht! Hele dag lekkere broodjes gegeten en biertje gedronken! Met ondergaande zon Marleen’s Ossobucco gegeten dat al de hele dag op het vuur stond te pruttelen! Was helemaal geslaagd! Tweede kerstdag zijn we doorgereden naar de Gold Coast; Surfers Paradise! Omdat Australiërs het hier net als de Engelse vieren als Boxingday was alles in de Sale en gaat iedereen opzoek naar slimme dealtjes:P Dus wij natuurlijk ook ff lekker de grootste shopwalhalla van de stad opgezocht; Pacific Fair! Wat een verschrikkelijk groot winkelcentra is dat zeg! Kan je echt verdwalen! Daarna zijn we naar het strand gegaan om te BBQ’en. Alle families waren ons voor dus we konden geen gebruik maken van de gratis bbq-platen helaas! Dus de oplossing was; camper mooi parkeren, de achterklep open en zelf lekker de bbq-worstjes en hamburgers laten ‘aanbranden’ in de camper: iedereen lachen..geniaal!! Daarna opzoek gegaan naar de pub waar ze Engels voetbal uitzonden (op Boxingday altijd mooie wedstrijden;))! Uiteindelijk kwamen we uit bij het casino haha! Daar maar aan de bar gaan zitten om (helaas maar) Chelsea-Fulham te kijken!

Na weer een week gevuld met regenwoud en mooie stranden konden we eindelijk beginnen met de voorbereidingen voor Oud & Nieuw in Sydney. We hebben een goede plaats gezocht voor de camper, zodat we vanaf daar met de trein naar hartje Sydney konden reizen en s’nachts weer terug naar de camper konden. De dag begon vroeg met het maken van lekkere broodjes en hapjes, en het koud krijgen van de drankjes voor een lange dag in het park. We waren aan het begin van onze reis al in Sydney geweest dus we wisten precies waar we Oud & Nieuw wilden vieren. Na een treinreis van 1.5 uur kwamen we om 9.15uur aan bij het park. Tot onze verbazing stonden daar al duizenden mensen in een lange rij opgesteld voor de poort om een mooi plekje te bemachtigen in het park, zo dicht mogelijk bij het vuurwerk. Na 4 uur wachten in de rij kwamen we bij de ingang. Daar stond de security ons op te wachten om ons volledig te fouilleren en al onze tassen te doorzoeken. Dus daar ging het bier van Wouter! Gelukkig hadden we nog een beetje vodka zodat we de dag toch nog feestelijk door konden brengen;). Eenmaal binnen was het strijden om een plekje om die vervolgens niet meer af te staan. Het park was echt volbeladen met mensen, in totaal 20.000 man! Maar het was het allemaal zeker waard; het vuurwerk was echt helemaal geweldig! Echt een heel apart gevoel om het al zo vaak op tv gezien te hebben en er dan nu in echt bij te zijn! Alweer een droom die uit komt;)! Het enige jammere van de dag was dat we de zaalvoetbal amigo’s van Wouter (Nobby en Pim) zijn misgelopen. Zij waren per ongeluk een andere area ingelopen en konden daar natuurlijk hun plekje niet meer afstaan. Dit hebben we twee dagen later goed gemaakt door bij hun hostel af te spreken voor een gezellig avondje eten en stappen. Een zeer geslaagde avond in Sydney! Dit was tevens de laatste avond in Australië, de volgende dag vlogen we door naar Auckland!

In Nieuw Zeeland zijn we begonnen met het Noordereiland te verkennen. We reizen hier met de Kiwi Experience. De eerste dagen zijn we helemaal naar het noorden (Bay of Islands) gegaan waar we ook nog een dagtour naar het meest noordelijke puntje. Daar kwamen de Pacific Ocean en de Tasman Sea samen, en dat kon je ook echt zien aan de stromingen in het water! Dit was een drukke dag. We hebben bijvoorbeeld met de bus over het strand (90 mile beach) geraasd, naar een super mooi wit strand geweest en met een bodyboard van zandduinen afgegleden. Echt een leuke dagtour! Vervolgens hebben we in Waitomo Blackwater rafting gedaan. Tijdens deze activiteit ga je op een rubberen band door grotten, in het donker. Het water is best wild en er zijn veel kleine watervalletjes en doorgangen. Omdat het zo donker is in de grotten zie je hier ook veel ‘glowworms’, kleine beestjes die licht geven in het donker. Erg leuk effect! In die zelfde week hebben we de Tongariro Crossing gedaan. Een hike van 22.5 km door vulkanisch gebergte. Mensen die Lord of the Rings hebben gezien zullen dit gebied kennen als ‘Mount Doom’ en ‘Mordor’. We hadden super mooi weer en na een paar uur wandelen bereikten we een punt dat we boven de wolken konden kijken, maar er ook nog onder konden kijken. Erg gaaf! Het was echt weer een tocht om niet te vergeten en staat op ons lijstje van de hoogtepunten van de reis! De volgende activiteit die we hebben gedaan is paardrijden;)! Een grote hobby van Marleen, en het ideale moment voor Wouter om het ook eens te proberen! In een supermooie heuvelachtige omgeving (River Valley) gingen we tussen de schapen door van weiland naar weiland en werd Wouter ondertussen geleerd hoe je snelheid kunt maken met een paard. We hebben daar ook nog een gave zonsondergang gezien! We vonden het allebei een leuke ervaring. Voor Marleen omdat ze eindelijk samen met Wouter kon paardrijden en voor Wouter omdat hij het eindelijk een keer zelf kon doen, na thuis uren te hebben gekeken naar Marleen;).

Na een korte stop in Wellington (de hoofdstad van Nieuw Zeeland, waar wij verder niks gedaan hebben), zijn we met de ferry naar het zuidereiland gegaan. Deze tocht was op zichzelf al geniaal vanwege de prachtige omgeving waar de ferry door heen ging! Het eerste hoogtepunt van het zuidereiland was Punakaiki, dat bekend staat om de nog steeds onverklaarbare pannekoekachtige rotsen. Echt raar dat die rotsen uit zoveel laagjes zijn opgebouwd! In dit dorp hebben we ook een prachtige (15 km lange) wandeling gemaakt langs een rivier die door een grote kloof met subtropisch regenwoud en steile rotswanden stroomde. In combinatie met het mooie weer was ook dit weer een wandeling om niet snel te vergeten. Alsof dat nog niet genoeg was, hebben we hier s’avonds ook nog getrakteerd op één van de allermooiste zonsondergangen ever! Het kon niet op!

De dagen erna regende het helaas. Maar goed… aangezien regenwoud alleen kan ontstaan als het veel regent, horen deze dagen erbij. Gelukkig voor ons hadden we gedurende deze dagen geen grote activiteiten op de planning staan. Via Franz Josef (gletjers) kwamen we aan in Wanaka. Dit is het eerste dorp achter het regenwoud waar het erg weinig regent. Tijdens de busreis hierheen zagen we ook echt dat het landschap veranderde van nat en groen, naar droog en ‘Afghanistan-achtig’ landschap. Wanaka staat bekend om de super grote blauwe meren die omrind zijn door grote bergen! Om die te bewonderen hebben wij een tocht (te voet uiteraard) naar het hoogste punt gemaakt. Deze hadden we een beetje onderschat want we moesten al bijna 2 uur lopen voor we bij het begin van de berg waren. Vervolgens moesten we in 3.5 km 1300 meter klimmen, het voelde dus alsof we tegen een muur aan het oplopen waren; elke 4 á 5 stappen een meter omhoog, pfff dat gaat je niet in de koude kleren zitten:P! Maar eenmaal boven was het uitzicht weer om te smullen! We hadden een 360 graden uitzicht over alle bergtoppen in de regio. Erg uniek om in de verte witte alpentoppen te zien, terwijl wij bovenop een berg stonden met goudkleurige vegetatie en ook nog eens uitkeken op de diepblauwe meren. Zoveel landschappen in één uitzicht! Omdat dit natuurlijk nog niet genoeg was, zijn wij helemaal over de toppen (dat wil zeggen dat het pad een halve meter breed was en links en rechts een afgrond van 1500 meter zat) van de berg geklommen om nog meer avontuur op te zoeken;). Kortom, weer een momentje dat het maar goed was dat onze moeders niet wisten wat wij aan het doen waren:P.

De volgende grote stop was in Queenstown, de backpackers stad van Nieuw Zeeland. Dit is een erg gezellig stadje dat vooral bekend staat om de extreme activiteiten die je er kunt doen. En daar zijn wij natuurlijk wel voor in! Je kunt hier op 4 verschillende plekken bungy jumpen, dus wij hebben mooi de hoogste uitgekozen;). Deze was 134 meter hoog! Van te voren wilde alleen Wouter bungy jumpen en zou Marleen mee gaan om te kijken, maar we kwamen er achter dat alleen kijken al 50 dollar kostte! Dus na 5 minuten nadenken had Marleen zich bedacht en ging ze zelf ook maar bungy jumpen! Dat hadden we tenminste nog het gevoel dat we waar voor ons geld hadden;). En dat hadden we! Pff… wat ongelofelijk gaaf was het! We waren allebei niet echt zenuwachtig, maar hadden gezonde spanning. Eenmaal daar aangekomen konden we alleen nog maar lachen, haha! Het ging ook allemaal heel erg snel. Voor we het wisten waren we aan de beurt, Marleen eerst en Wouter daarna. Het touw werd bevestigd aan je benen, je moest waggelend naar het ‘springplatform’, één keer lachen voor de camera en hup springen! Nou…. dat ging zo makkelijk! En eenmaal in de lucht dacht je pas… shit… ben gewoon gesprongen! Whaaah!!! Na 8.5 seconden vrije val ving het touw je weer op, dat ging echt allemaal heel soepeltjes! Door de kick stonden we na de tijd wel een beetje te trillen, maar we vonden het allebei zo gaaf en eigenlijk helemaal niet eng, dus wij kunnen het echt iedereen aanraden! Wat een ervaring! Omdat het nog gekker kon, hebben we de dag erna de Canyon Swing gedaan. Dit is een ‘freestyle’ sprong in een canyon van 109 meter hoog met een vrije val van 70 meter die vervolgens over gaat in een swing van 200 meter. Erg gaaf! Ook hier moest Marleen weer eerst. Ze heeft de pin drop gedaan; een sprong waarbij je rechtop staat en dan ook in die houding van het platform springt, dus met je voeten eerst. Erg eng! Vooral omdat die kerels die je begeleiden je alleen maar banger maken met hun gepraat! Haha… het lijken wel acteurs die je de kop helemaal gek maken! Bijv: “Marleen, denk je eraan dat je wel meer dan vier meter springt (echt onhaalbaar), anders stoot je je hoofd aan die rots”, of tegen elkaar “Heb jij dat touw gecheckt, zit alles vast? Hmm ja, volgens mij zit het wel goed zo”. Het duurde dus dik 5 minuten voordat Marleen eindelijk sprong! Haha… geniaal de Canyon Swing! Daarna was Wouter aan de beurt. Hij waagde zich aan de ‘Chair of Death’; zittend in een stoel liet hij zich achterover in de canyon vallen. Gelukkig was Wouter nuchter genoeg om zich niet gek te laten maken door die gekke gasten, dus Wouter ging lachend ten onder. En wat was het weer gaaf zeg! Daarna hebben we nog een keer samen de Canyon Swing gedaan. Ook deze was helemaal super! Erg leuk om zelfs zoiets samen te kunnen delen! We gingen hangend op kop, vliegend als ‘Superman’ door de canyon! Uiteraard probeerden ze ons hier ook gek te maken. De ‘acteur’ lanceerde ons niet op 5-4-3-2-1, maar sloeg op 1 alleen op het touw waar we aan hingen zodat het net leek alsof we gingen, terwijl hij ons pas 2 seconden later echt lanceerde! Eikels;)!

Het volgende hoogtepunt was Milford Sound! Dit is na Noorwegen de enige andere plaats in de wereld waar Fjorden te vinden zijn! Tijdens de boottocht voeren we langs superhoge, steile, groene rotswanden met gigantisch grote watervallen. Dit alles is ooit uitgeslepen door gletsjers, best bijzonder dus! Ook dit was weer een tocht om nooit meer te vergeten; zie de foto’s!

De dag erna zijn we begonnen aan de Routeburn track; dit is een 3-daagse wandeltocht door de bergen van Fjordland National Park. Het staat te boek als één van de mooiste wandeltochten van de wereld! De eerste dag was hier anders niks van te merken, haha! We kunnen er nu om lachen maar deze dag was echt alles behalve lachwekkend te noemen. Het regende echt pijpestelen en we waren helemaal doorweekt en het waaide ook nog eens heel hard; het leek wel winter! Dit is normaal niet zo’n probleem als je ergens aankomt waar je onder de warme douche kunt stappen en je kleren en schoenen kunt laten drogen, maar dat was voor ons niet het geval. Wij overnachtten in een hut zonder faciliteiten. Er was alleen één kachel voor 50 man, een gaspitje om te koken en een plastic matrasje. Dus het even afzien! Vooral omdat we hoorden dat het de volgende dag ging sneeuwen! Maar gelukkig kloppen de weersvoorspellingen hier net als in Nederland niet altijd, en werd de tweede dag echt een super mooie zonnige dag! Nu zagen we pas waar we voor gekomen waren! We liepen door een sprookjesachtig berglandschap, over de bergtoppen, tussen witte alpenpieken, met uitzicht op groene valleien met overal meertjes, watervallen en riviertjes! Echt onbeschrijfelijk mooi en eigenlijk niet te bevatten als je daar loopt! Ook de derde dag hadden we geluk met het weer en hebben we de tocht dus met een super goed gevoel afgerond.

Vanaf nu gaan we weer in noordelijke richting reizen, langs Mount Cook, Lake Takapo, Christchurch, Arthurs Pass, Kaikoura en dan weer naar het Noordelijke eiland. Op 7 februari vliegen we vanaf Auckland naar de Cook eilanden waar ons weer een nieuw avontuur te wachten staat! Hopelijk een paradijselijk avontuur vol met witte stranden, palmbomen met vallende kokosnoten, belachelijk mooi (zoals Nobby en Pim dat zeggen:P) blauw water om te zwemmen en te snorkelen, luxe resorts, samba dansers, lekkere cocktails en lekkernijen en natuurlijk gastheren die ons op onze wenken bedienen;)! Pfff…. we dromen nog even verder;)!

Samenvattend: onze reis voldoet tot nu toe volledig aan onze verwachting en we genieten elke dag weer van al het moois wat dit continent te bieden heeft! Voor iedereen die van natuur houdt is dit echt een paradijsje!

Bedankt voor het lezen van dit iets te lange verslag! laat gerust een reactie achter; dat vinden we altijd leuk om te lezen;)

• 28 Januari 2012 - 11:44

Marieke:

Heerlijk om dit even tussendoor te lezen. God wat gaaf allemaal. Jullie maken echt veel mee. Ook even de foto's bekeken: PRACHTIG!!
    Alsof ik er zelf weer rondloop....
    Geniet nog van de laatste paar weken, is NL is alles weer saai, gewoon en moet je weer werken. Weg vrijheid!! Heel veel plezier nog.

Groetjes Marieke (emmastraat, nu Borne ;-) )

• 28 Januari 2012 - 14:08

Jantien:

Ik lees (en zie) dat jullie je kapot vervelen. Lullig. Je zult maar een hele dag in de regen moeten lopen! Ben ik even blij dat ik mag afstuderen;)
    Maar echt een super leuk verhaal weer! En Wouter, ik zie het al wel.. Het wordt tijd dat je straks in Nederland ook een paard aanschaft. Staat je goed!
    Oh, nog een kleine vervelende mededeling. Jullie kunnen 7 februari niet vliegen. Dan moeten jullie voor de buis zitten. Ja Marleen, je zusjes komen dan op tv. (De eerste keer na 'had je me maar').
    Super veel plezier nog! We skypen snel weer.
    Liefs en een dikke knuffel!

• 29 Januari 2012 - 15:50

Henk En Dinie:

Wat een prachtig verhaal vol avonturen en super foto's. Wat hebben jullie al gedaan in die paar maanden: gevlogen, gezeild, gecamperd, geBBQed, tussen de vissen gesnorkeld, bergbeklommen in de regen, gesurfed, genoten van de natuur, vuurwerk, zonsondergangen, paardrijden, chair- en andere bungy-jumpen, op muggen, krokodillen, kangoeroes, muizen en ginko's gejaagd, enz. een normaal iemand heeft hier wel een paar jaar voor nodig!
    Geniet nog van de dagen in NZ alvorens jullie naar de 'bounty-eilanden' vliegen, wat wil een mens nog meer!

• 30 Januari 2012 - 09:07

Debbie:

whaaaaahhh... Marleen je hebt gewoon gebungeejumpt!! Hoe vett!! Stoer van jullie..
    En wat een fantastische foto's, pfff.. hier hoef je nog lang niet terug te komen! Ijskoud, en maar een klein beetje laf sneeuw, en kunnen ook nog niet schaatsen! pfff.. hebben jullie het toch veeeeeel beter!!
    Succes met verder genieten!! :)

Liefs Dwain, Debbie, Naomi en Nikki! :)

• 30 Januari 2012 - 12:58

Marieke:

Hey skatties, leuk om weer een verhaaltje te lezen! Wat maken jullie veel mee. In sommige gevallen ook maar goed dat niet alleen jullie moeders niet de hoogte zijn van wat jullie allemaal uitspoken... ;-))

• 30 Januari 2012 - 13:53

Melanie:

hey Marleen en Wouter.

So, wat een lang verhaal, maar wat een super leuk verhaal. Echt leuk om te zien en te lezen hoe mooi jullie het hebben. Alleen baal ik nu nog harder dat we geen bungee jump hebben gemaakt in Zuid-Afrika. wat gaaf zeg!

Nou geniet van jullie laatste week Nieuw Zeeland. En straks op de Cook eilanden.

Liefs Melanie

• 31 Januari 2012 - 11:16

Lotte:

Super mooi verhaal schiterende foto's kortom we worden jaloers.. Geniet lekker, tis hier -4 overdag natte neuzen weer dus!
    Heel veel plezier nog!!

Liefs Derk en Lotte

• 31 Januari 2012 - 12:26

Wouter:

jajajaja.... nu weet ik het wel.... mooi hier, geweldig daar...

wrijf het er maar in!

Ok ik ben gewoon jaloers ;)! Haha geniet vooral verder, ik blijf op de hoogte! Gr Wouter

• 05 Februari 2012 - 21:13

Rianne:

Hoi hoi, wat een avontuur, en dat jullie dat durven om aan zo'n touw te gaan hangen, op beeld vond ik het al doodend, mij niet gezien. Maar geweldig wat jullie allemaal meemaken en over het geheel genomen hebben jullie het stukken warmer dan hier. Geniet nog met volle teugen van de laatste weken, want echt het is zo voorbij.
    Groetjes uit Winterswijk

• 10 Februari 2012 - 17:42

Tom Schotman:

Hallo Marleen en Wouter,

Leuk verhaal, jullie hebben ook mooie foto's geplaatst. Wat een prachtige natuur daar. En beide wezen bungee jumpen! VET!

Jullie vermaken je prima, volgens mij. Heel veel plezier nog met reizen.

groeten vanuit een ijskoud Nederland.

• 16 Februari 2012 - 14:22

Roel:

Vet hoor! Zo te horen lezen vermaken jullie je wel. Wel veel 360graden filmpjes maken he!!;)

• 23 Februari 2012 - 15:04

José Van Der Lugt:

Hallo Marleen en Wouter, wat een prachtig land,mooie foto's. Geniet nog van de laatste week, hier in Nederland is het dan allemaal somber, en koud. Wij genieten van jullie verhalen en foto's, maar jullie familie kijkt echt uit naar komende donderdag.

Groetjes van José Theo, Ruud, Pieter en Pola.

• 27 Februari 2012 - 09:26

Sharon:

Wat hebben jullie gave dingen gedaan!! Leuke foto's! Nu is de reis al bijna ten einde.... See you soon!!