Northern Territory: the real outback adventure! - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu Northern Territory: the real outback adventure! - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marleen en Wouter - WaarBenJij.nu

Northern Territory: the real outback adventure!

Door: marleenenwouter

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Wouter

05 December 2011 | Australië, Townsville

Whaaahhh..... There is a MOUSE in our HOUSE!!!!! Nee he.. worden we wakker omdat er een muis een feestje bouwt op ons aanrecht. Met een stukje penne in zijn mond verstopt hij zich snel weer. Al het eten dus veilig wegstoppen en dan maar wachten tot hij weg gaat... duurde 5 dagen!

Zoals al vermeld in het vorige verslag: het regende dus in de outback. Hebben wij weer! Maar we laten ons niet kennen en gaan gewoon doen waar we voor kwamen! We zijn naar Ayers Rock, oftewel Uluru, gegaan voor een wandeling. Door de regen werd het toch een heeeeele lange wandeling;). We zijn helemaal om Uluru heen gelopen en hebben hem dus van alle kanten bekeken. Voor zover dat ging, want de bovenkant hing al in de wolken door het slechte weer. De volgende dag naar Kata Tjuta gegaan: dit is de andere rotsformatie in Uluru National Park. Aangezien het die ochtend wel droog was beleefden we dit als veel mooier en indrukwekkender. Met een wandeling van 7km door de rotsformaties, valleien en kloven heen heeft het nationale park alsnog een superpositieve indruk op ons achtergelaten. Die dag tevens besloten om niet naar Kings Canyon te gaan aangezien de vele regenval ervoor had gezorgd dat het ontoegankelijk was. Jammer maar helaas.

Doorgereden naar Alice Springs, het hart van het Red Centre. Daar gelijk geconfronteerd met een nationaal probleem hier;).. de Aboriginal. Pff... ze zitten echt overal in de stad. Van locals hebben we gehoord dat het best een probleem is; de Aboriginals zouden eigenlijk in de reservaten moeten blijven, maar ze strekken steeds meer de stad in. Daar zitten ze op iedere hoek van de straat de hele dag niks te doen. Ook roken en drinken ze veel, dus ze kunnen zo nu en dan voor wat overlast zorgen. De overlast die het ons vooral heeft bezorgd is dat ze enorm stinken, niet normaal gewoon!! Wouter voegt hier aan toe dat er nu overal in Australie grote borden langs de kant van de weg staan dat je nergens in het openbaar een biertje mag drinken.

Vanuit Alice Springs zijn we naar de West MacDonnell Ranges gegaan. Een uitgestrekt natuurgebied met veel rotsen en kloven. Daar hebben we een heerlijke lange wandeltocht gemaakt. We kwamen langs honderden meters hoge rotsformatie, een uitgestrekte vallei en uiteindelijk door een superdiepe kloof met daarin water. Daar moesten we dus ook nog even doorheen om verder te kunnen. Onderweg heeft Wouter ook nog zijn Sinterklaas gedicht gelezen en gefilmd voor de boys. Al met al was dit wel weer een hoogtepunt. We merken dus wel door veel en lange wandeltochten te maken, dat je dan pas echt een goed beeld krijgt van de natuur. We zijn 2 dagen met de camper door het gebied gereden en nog bij verschillende lookouts gestopt om te genieten van het uitzicht en lekker even te zwemmen. Toen hebben we ook een hele mooie overnachtingsplek gevonden met de beste spot voor de zonsondergang! Dus wat wil een mens nog meer;).

De volgende dag zijn we via Alice Springs naar Devils Marbles gereden. Ondertussen zijn we van de weg gehaald... Wouter zag er verdacht uit en moest blazen. Gelukkig werkte die apparatuur blijkbaar niet goed, want hij kwam er af zonder boete:P. We mochten doorrijden. Nee: bier is hier zo duur dat we al weken niks hebben gehad. Net voor we bij de Devils Marbles aankwamen was er nog een bosbrand langs de kant van de weg. Blijkbaar is dat hier heel normaal want niemand deed er wat op uit... wij dus ook niet;). We waren alleen nog wel even gespannen of de Devils Marbles niet in de fik stonden, maar dat bleek niet het geval. De Devils Marbles zijn overigens miljoenen jaren oude lavaballen die door erosie aan het aardoppervlak zijn gekomen. Nu vormen ze een mooi aanblik, vooral bij zonsondergang!

De dag erna zijn we via Tennant Creek (Aboriginal stad) naar Mataranka gereden. Daar zijn Thermal Pools waarin het water altijd 34 graden is. Dus lekker even gebadderd. Ook de volgende dag deze pool gebruikt om wakker te worden. Daar ook nog even gedouchd bij een naastgelegen camping. We worden wel handig met het gebruik maken van 'gratis' faciliteiten;). Scheelt weer een campingdagje:P. Toen snel doorgereden naar Nitmuluk National Park. Daar wilden we gaan kanoen, maar helaas was het regenseizoen vroeg begonnen en stond het water heel hoog en was er gevaar voor zout water krokodillen. Dus helaas! Daar wel kennisgemaakt met de gigantische hitte, muggen en het klamme weer van het Noorden. Het was er minsten 40 graden en erg benauwd, niet ideaal dus voor ons Nederlanders;). In dit park zijn we wel naar een look out gelopen in inderdaad een krokodil zien zwemmen. Om af te koelen zijn we na zonsondergang maar naar de pool gegaan van de campground (waar we natuurlijk zelf niet stonden;)). Ook de volgende dag hebben we ons gewaagd aan een wandeling, dit keer best een lange: zo'n 4 uur. Uitzicht over de kloof met daarin de stromende rivier. Mooi om te zien, maar koste veel moeite vanwege de hitte en de zeer irritante hoeveelheid vliegen. Om onze frustratie te kalmeren nog maar een keer in de 'gratis' pool gegaan. Toen zijn we naar de Edith Falls gereden. We hadden er geen hoge verwachtingen van, maar bij aankomst bleek het ideaal te zijn voor ons! Een kleine wandeling en we kwamen bij de upper pool van de waterval. Daar konden we heerlijk zwemmen in de natuur. Wouter helemaal in zijn element natuurlijk. Dit was ook de eerste keer dat we eigenlijk verder moesten gaan, maar we nog veel te veel zin hadden om te blijven.

We zijn toen doorgereden naar Litchfield National Park. Dit park staat ook bekend om zijn vele waterpartijen, dus we hadden er zin in! Ideaal voor ons aangezien we in deze omstandigheden heletijd verkoeling moeten zoeken. We hebben daar een aantal watervallen en natuurlijke 'pools' gezien en lekker van genoten. Dus een lekker dagje met veel water, verkoeling en ontspanning. S'avonds koelde het ook voor het eerst sinds een week weer een beetje af, zodat we wat langer konden slapen voordat we de camper weer werden uitgebrand. De dag erna begon het weer een beetje te regenen dus hadden we besloten om die dag door te rijden naar Darwin. Onderweg nog een groep avonturiers van een georganiseerde reis tegen gekomen. Hun drie daagse trip zat er op en zij vroegen of wij mee wilden eten; ze hadden nog genoeg. Uiteindelijk mochten we ook alles dat ze daarna nog overhadden meenemen: 600 gram kaas, 600 gram ham, wraps, komkommer, tomaat etc.... voor ons als backpackers altijd welkom natuurlijk:P!

S'avonds zijn we in Darwin aangekomen: boodschappen gedaan, foto's proberen up te loaden maar dat lukte niet, en beetje door de stad gelopen. Op de valreep ook nog een mooie zonsondergang gezien, maar na 1 minuut toch maar weer in de camper gaan zitten omdat we helemaal lek werden gestoken door de muggen! De volgende dag in Darwin overblijfsenen van de tweede wereldoorlog bekeken en later die dag afgekoeld in het water. S'avonds zijn we doorgereden naar Adelaide River waar we die dag erna een boottocht gingen maken om krokodillen te zien springen. De eigenaar van de boot was zo aardig dat we daar mochten overnachten, dus hadden we weer een fijn plekje voor de camper. De boottocht met de Crocodile Jumping was echt supergaaf. De gids was erg interessant en we hebben best veel krokodillen gezien. Met een stukje vlees verleiden ze die beesten om te gaan springen. Echt vet om te zien! Vooral ook omdat het niet zo commercieel was en we maar met een klein groepje waren. Op de foto's kunnen jullie een aantal krokodillen zien.

De rest van de dag hebben we in de auto gezeten om kilometers te maken want we hebben onze weg voortgezet naar het oosten van Australie, 2500 kilometer verderop. De volgende dag weer vroeg op om verder te rijden. Wouter had nog maar net zijn slaap uit zijn ogen en was nog maar half wakker toen er na 2 kilometer rijden een kangaroo voor de auto sprong! En geen kleintje maar een beste jongen! Na een snelle reactie van Wouter en wat stuurwerk hebben we de klap toch vermeden. Gelukkig want daar zitten we natuurlijk niet op te wachten! Beloofd wat voor de rest van de dag;). Ook de volgende twee dagen volledig besteed aan kilometers maken. Best saai, tot gistermiddag. Het had al een dag superveel geregend en gestormd en dat resulteerde in en overgelopen rivier. We zagen in de verte in een keer een file... niet iets wat je hier vaak ziet;). Bij aankomst bleek de weg ondergelopen te zijn. Het water stond toen 50 cm hoog en dat over een lengte van ruim 70 meter. Aangezien wij met de gehuurde camper zulke 'watertochtjes' niet mogen maken moesten we wachten tot het waterpeil wat zou zakken. Na 4.5 uur wachten hebben we toch maar de gok gewaagd om de 'rivier' over te steken. Er was namelijk geen andere optie omdat het alweer een beetje begon te regenen, het donker werd, en andere wegen in de regio ook waren ondergelopen! Maar we hebben het doorstaan.

We zijn nu aan de kust aangekomen en zijn op het moment in Townsville. Vanuit hier gaan we in zuidwaartse richting weer terug naar Sydney rijden. Wat er in ieder geval op het programma staat is een zeiltocht naar de Whitsundays and Great Barrier Reef en een bezoek aan Fraser Island. En misschien gaan we ook nog duiken! We gaan in ieder geval ook weer genieten van het laatste deel van onze reis in Australie en houden jullie op de hoogte van onze fantastische ervaringen!

Bedankt voor jullie reacties, dat vinden wij hartstikke leuk om te lezen!

En voor foto's moeten jullie even weer naar ons vorige verslag gaan, daar hebben we nieuwe foto's op staan.

Groetjes Marleen en Wouter

• 05 December 2011 - 08:47

Marieke:

Wow, leuk om te lezen weer. Wat een km hebben jullie al gemaakt. Moeten we trouwens een noodfonds oprichten zodat jullie een biertje kunnen kopen? Klinkt alsof jullie er wel een lusten! Lol.
    Veel plezier nog en doe voorzichtig! Xxx

• 05 December 2011 - 09:22

Debbie:

hoiii!! gaaf weer om te lezen wat jullie meemaken en zien! Wij willen natuurlijk ook wel wat geld storten om jullie aan een biertje te helpen! :)

Mooie foto van de zonsondergang, wat een romantiek toch!! :)

liefs dwain, debbie en naomi.. (en naamloosje)

• 05 December 2011 - 21:15

Dinie En Henk:

We genieten van de mooie reisverhalen en de prachtige foto's. We sturen het geld voor je verjaardag wel op, dan kun je daarvoor enkele knalpotten en heino's kopen, we sluiten ons aan bij de woorden van Marieke, geniet ervan!!!
    Tot horens, knuffel van ons.

• 11 December 2011 - 19:04

Marianne:

Hehe eindelijk tijd om jullie verslag te lezen, zeer boeiend en desondanks alle regen toch romantisch, haha lekker in de camper als de regen op het dak kletterd,krijgt de reis toch nog een nederlands tintje.
    Wat gaaf dat het allemaal zo indrukwekkend en geweldig is, geniet ervan!!

Marleen we missen je wel ( een beetje) bij fox, maarja het gaat gewoon verder , maar missen al jouw kennis wel eens met je creatieve ideeen.
    Wij hebben er vorige week wel een paar op jullie gedronken, we waren zeer benieuwd hoe het met jullie was.
    Na jullie verslag te hebben gelezen , heb ik nu wel zin in een lekker koud biertje PROOST en veel plezier nog op jullie verdere reis .
    groetjes Marianne

• 14 December 2011 - 11:52

José Van Der Lugt:

Hallo Marleen en Wouter,
    Wij lezen jullie reisverslag met veel interesse, en genieten van de prachtige foto's.Geniet ervan,vooral van de zon, het is hier nat en guur. Ook bedankt voor de bloemen, die we van jullie en de familie mochten ontvangen. Als jullie terug zijn kom je er maar een pilsje op drinken. Veel plezier, goede reis en tot mails.
    Groeten van José en Theo Ruud Pieter en Pola.

• 17 December 2011 - 11:03

Justin En Sjoukje:

Hee Marleen en Wouter!

Super om te lezen wat jullie allemaal al hebben gezien en gedaan! Die oude camper brengt jullie toch maar mooi overal naar toe. De foto´s zijn ook erg mooi! Blijf vooral schrijven en foto´s plaatsen.

Wij wensen jullie heeeeel veel plezier de komende tijd!

Liefs,
    Justin en Sjoukje